Różnice w systemach edukacji – Polska i Szwecja

11 min read

Systemy edukacyjne poszczególnych krajów odzwierciedlają zarówno tradycje kulturowe, jak i uwarunkowania historyczne oraz społeczne. Z tego względu, porównanie systemów oświaty Polski i Szwecji pozwala dostrzec, jak różne konteksty społeczno-polityczne wpływają na organizację procesów nauczania i wychowania. Chociaż oba kraje leżą w Europie i są objęte wspólnymi wytycznymi Unii Europejskiej, istnieje między nimi szereg istotnych różnic w zakresie struktury szkolnictwa, metod i celów kształcenia, a także podejścia do ucznia oraz nauczyciela. Celem niniejszego artykułu jest omówienie kluczowych podobieństw i różnic pomiędzy polskim a szwedzkim systemem edukacji z perspektywy naukowej. Analiza obejmuje strukturę szkolnictwa, proces dydaktyczny, poziom autonomii uczniów i nauczycieli, formy oceny oraz finansowanie oświaty.

Struktura systemu edukacji w Polsce


W Polsce system edukacyjny jest ściśle regulowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Podstawowym aktem prawnym pozostaje ustawa Prawo oświatowe (wcześniej Ustawa o systemie oświaty), która określa cele i zadania szkoły oraz formy nauczania i wychowania. Obowiązek szkolny rozpoczyna się z reguły w wieku 7 lat i trwa do zakończenia 8-letniej szkoły podstawowej. Następnie uczniowie mogą kontynuować edukację w szkołach ponadpodstawowych, takich jak licea ogólnokształcące (4-letnie), technika (5-letnie) lub szkoły branżowe (I i II stopnia).

Szkoła podstawowa w Polsce obejmuje klasy od 1 do 8 i stanowi najważniejszy element obowiązkowej edukacji. W jej ramach uczniowie uzyskują podstawową wiedzę z wielu przedmiotów ogólnokształcących: języka polskiego, matematyki, historii, przyrody (lub biologii, chemii i fizyki na wyższych etapach), geografii oraz języka obcego (najczęściej angielskiego). Po reformie w 2017 roku zlikwidowano gimnazja, co spowodowało konieczność reorganizacji procesu kształcenia w klasach 7–8, stanowiących teraz przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty.

Po ukończeniu szkoły podstawowej uczniowie wybierają szkołę ponadpodstawową. Najpopularniejsze są licea ogólnokształcące kończące się egzaminem maturalnym, który umożliwia kontynuację kształcenia na poziomie wyższym. Alternatywą są technika (również kończące się maturą), w których dodatkowo zdaje się egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe, co pozwala absolwentowi na bezpośrednie wejście na rynek pracy. Ostatnią kategorią są szkoły branżowe, skoncentrowane na kształceniu praktycznych umiejętności zawodowych. Wprawdzie w ostatnich latach rośnie znaczenie szkolnictwa branżowego, jednak wciąż w Polsce dominuje przekonanie, że wyższe wykształcenie jest niezbędnym warunkiem sukcesu zawodowego – przekłada się to na stosunkowo wysoki odsetek absolwentów szkół średnich decydujących się na studia.

Struktura systemu edukacji w Szwecji


Szwedzki system edukacyjny, regulowany przez Ministerstwo Edukacji i Badań (Sveriges Utbildningsdepartement), uchodzi za jeden z najbardziej postępowych w Europie. Główne założenia opierają się na idei równych szans w dostępie do edukacji i na zindywidualizowanym podejściu do rozwoju uczniów. Obowiązek szkolny zaczyna się tam w wieku 6 lat, gdy dzieci trafiają do klasy zerowej (förskoleklass). Następnie uczęszczają przez dziewięć lat do szkoły podstawowej (grundskola), obejmującej klasy od 1 do 9.

Po zakończeniu grundskola, czyli szwedzkiej szkoły podstawowej, uczniowie w wieku 16 lat kontynuują naukę w tzw. gimnazjum (gymnasieskola), trwającym trzy lata. Gimnazjum szwedzkie nie jest formalnie obowiązkowe, lecz ponad 90% uczniów decyduje się na tę formę kształcenia. Uczniowie mają do wyboru szereg programów – zarówno akademickich (np. program naukowy, humanistyczny, społeczny), jak i zawodowych (np. mechaniczny, opiekuńczy, fryzjerski). Co ważne, nawet programy zawodowe pozwalają zdawać egzaminy dające uprawnienia do podjęcia studiów wyższych, co znacząco ułatwia ewentualną zmianę ścieżki kariery.

Po ukończeniu gymnasieskola absolwenci mogą kontynuować naukę na uniwersytetach bądź w wyższych szkołach zawodowych (högskola). Studia są bezpłatne dla obywateli Szwecji i mieszkańców innych krajów UE/EOG, co jest zgodne z polityką państwa dążącego do zapewnienia równego dostępu do edukacji. Szwedzki system znany jest również z rozbudowanego wsparcia finansowego dla studentów (CSN), obejmującego stypendia i preferencyjne kredyty studenckie.

Rola nauczyciela i podejście do uczniów


Jedną z najbardziej rzucających się w oczy różnic między systemem polskim a szwedzkim jest podejście do ucznia i rola nauczyciela. W Polsce tradycyjnie nauczyciel pełni rolę autorytetu, który realizuje ściśle określony program nauczania. Choć i tutaj wprowadza się coraz więcej metod aktywizujących – takich jak projekty zespołowe, dyskusje czy prezentacje – wciąż to nauczyciel decyduje o tempie i zakresie materiału, a uczeń jest w dużej mierze odbiorcą wiedzy.

W Szwecji nauczyciel traktowany jest raczej jako moderator i przewodnik w procesie edukacji. Stawia się na aktywne uczestnictwo uczniów, rozbudzanie ich ciekawości i budowanie umiejętności samodzielnej analizy. Zadaniem nauczyciela jest wspieranie ucznia w odkrywaniu wiedzy, a nie tylko przekazywanie gotowych informacji. Uczniowie mają większą swobodę w doborze tematów projektów, a także w wyrażaniu własnych opinii. Dzięki temu edukacja zyskuje charakter bardziej zindywidualizowany. Istotne staje się nie tylko przyswajanie treści merytorycznych, lecz także kształtowanie kompetencji społecznych – takich jak praca w grupie, komunikacja i zarządzanie sobą w czasie.

Program nauczania i poziom elastyczności


Kolejną różnicą jest stopień uszczegółowienia programu nauczania. W Polsce istnieją podstawy programowe, które szczegółowo określają zakres materiału do zrealizowania na poszczególnych etapach edukacyjnych. Nauczyciele mają wprawdzie pewną dowolność w doborze metod, jednak obowiązek realizacji często rozbudowanego programu ogranicza możliwość elastycznego reagowania na potrzeby konkretnej grupy uczniów. W praktyce przekłada się to na nauczanie pod kątem egzaminów i zaliczeń, a niekiedy prowadzi do przeładowania treści programowych.

W Szwecji również istnieją ogólne wytyczne dotyczące celów kształcenia, niemniej są one znacznie mniej szczegółowe. System dopuszcza większą autonomię nauczycieli i szkół w kreowaniu tematów, formach pracy z uczniem czy tempie realizacji poszczególnych zagadnień. Dzięki temu możliwe jest lepsze dostosowanie do warunków lokalnych oraz indywidualnych potrzeb uczniów. Zwiększona autonomia oznacza jednak także większą odpowiedzialność nauczycieli za efekty kształcenia i rzetelną ewaluację postępów.

Ocena i egzaminy


W Polsce oceny przyjmują zazwyczaj formę liczbową (1–6). Uczniowie w klasie ósmej zdają egzamin ósmoklasisty, który wpływa na wybór szkoły ponadpodstawowej. W szkołach ponadpodstawowych, takich jak licea i technika, edukacja kończy się egzaminem maturalnym. Wynik matury jest kluczowy przy rekrutacji na studia. Choć podejmowane są próby wprowadzenia ocen opisowych i oceniania kształtującego, wciąż w wielu szkołach dominuje tradycyjny model egzaminowania i rankingowania uczniów.

W Szwecji funkcjonuje sześciostopniowa skala ocen: A, B, C, D, E i F (ocena niedostateczna). Wspólnych egzaminów końcowych jest niewiele. Szkoły mają dużą autonomię w organizacji testów i sprawdzianów, a oceny mają w założeniu wspierać rozwój ucznia, a nie jedynie go selekcjonować. Po ukończeniu gymnasieskola uczniowie otrzymują świadectwo ze średnią ważoną ocen, co jest brane pod uwagę przy rekrutacji na uczelnie wyższe. Dodatkowo chętni mogą przystąpić do tzw. högskoleprovet (testu kompetencji), który pozwala zwiększyć szanse na przyjęcie na studia. Egzamin ten jest dobrowolny i skupia się przede wszystkim na umiejętnościach logicznego myślenia, czytania ze zrozumieniem i rozwiązywania problemów.

Finansowanie i dostępność oświaty


W Polsce system edukacji finansowany jest głównie z budżetu państwa oraz samorządów terytorialnych. Poziom wsparcia często zależy jednak od kondycji finansowej gmin i powiatów, co prowadzi do istotnych dysproporcji między regionami. Szkolnictwo wyższe w uczelniach publicznych jest bezpłatne w trybie dziennym dla obywateli polskich i osób z Unii Europejskiej, ale już studia niestacjonarne zazwyczaj wiążą się z koniecznością opłacenia czesnego. Istnieją wprawdzie różne formy stypendiów (socjalne, naukowe), jednak część specjalistów uważa, że wsparcie to jest wciąż niewystarczające. Niedofinansowanie edukacji przekłada się również na niskie płace nauczycieli i niedostateczne inwestycje w infrastrukturę, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.

W Szwecji edukacja jest finansowana z budżetu państwa, a co za tym idzie – bezpłatna dla obywateli Szwecji oraz innych krajów UE/EOG (zarówno na poziomie podstawowym, jak i wyższym). Ponadto, uczniowie i studenci mają szeroki dostęp do wsparcia finansowego w postaci stypendiów i preferencyjnych kredytów studenckich (udzielanych przez państwową agencję CSN). Model ten opiera się na wysokim poziomie opodatkowania, ale pozwala zapewnić stosunkowo wyrównany poziom dostępu do edukacji niezależnie od statusu ekonomicznego rodziny. Jest to często wskazywany jako jeden z głównych atutów szwedzkiego systemu edukacyjnego.

Szkolnictwo wyższe


W Polsce szkolnictwo wyższe obejmuje uczelnie publiczne i prywatne. Studia stacjonarne na uczelniach publicznych są bezpłatne, natomiast studia niestacjonarne i większość studiów w uczelniach niepublicznych wiąże się z opłatami. Reforma szkolnictwa wyższego (tzw. „Konstytucja dla Nauki”) wprowadziła m.in. zmiany w organizacji uczelni, systemie ewaluacji jednostek naukowych oraz roli rektora i senatu. Pomimo reform część badaczy wskazuje na niedostateczny poziom finansowania i aparatury badawczej, co wpływa na umiędzynarodowienie polskiego szkolnictwa wyższego oraz na możliwości prowadzenia nowatorskich badań na światowym poziomie.

W Szwecji kształcenie na poziomie wyższym jest mocno zintegrowane z badaniami naukowymi. Uniwersytety i högskolor otrzymują dotacje z budżetu centralnego, co pozwala oferować bezpłatne studia obywatelom UE/EOG. Ponadto, szwedzkie uczelnie stawiają silny akcent na praktyczne zastosowanie wiedzy i współpracę z przemysłem oraz organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu studenci często biorą udział w projektach badawczych już na wczesnym etapie studiów, co sprzyja rozwijaniu kompetencji badawczych i innowacyjnego myślenia.

Wyzwania i perspektywy


Żaden z opisywanych systemów edukacyjnych nie jest wolny od wyzwań. W Polsce często wskazuje się na niedofinansowanie oświaty, przeciążone podstawy programowe, niskie płace nauczycieli, a także nadmierną biurokrację towarzyszącą ciągłym reformom. Problemem pozostają również nierówności edukacyjne pomiędzy regionami oraz pomiędzy wsią a miastem. W Szwecji, choć system jest postrzegany jako bardziej liberalny i postępowy, odnotowuje się w ostatnich latach spadek wyników w międzynarodowych badaniach edukacyjnych (np. testach PISA). Podkreśla się także rosnące zróżnicowanie w wynikach uczniów ze środowisk imigranckich i miejscowych, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do problemów społecznych i wykluczenia pewnych grup.

Mimo tych trudności oba systemy wypracowały pewne rozwiązania, które mogą być inspiracją dla innych państw. Polska przejawia coraz większe zainteresowanie nowoczesnymi metodami dydaktycznymi i nauczaniem przez praktykę (projekt-based learning, nauczanie przez eksperymentowanie). Z kolei szwedzkie podejście do równych szans i indywidualizacji ścieżki edukacyjnej stanowi cenny wzorzec dla krajów dążących do tworzenia spójnej i dostępnej edukacji. Wzajemna obserwacja i wymiana doświadczeń mogą więc pomóc w stopniowym udoskonalaniu narodowych modeli oświaty.

Różnice są znaczące


Podsumowując, różnice między polskim a szwedzkim systemem edukacji sięgają wielu obszarów – od struktury szkolnictwa, przez rolę i zadania nauczyciela, po metody oceny i model finansowania. Polska pozostaje w pewnej mierze przy modelu scentralizowanym, gdzie dużą wagę przywiązuje się do egzaminów zewnętrznych i oceny sumującej. Szwecja z kolei stawia na autonomię jednostek, większą partycypację uczniów w procesie edukacji oraz zindywidualizowany charakter nauczania.

Oba systemy mają jednak wiele wyzwań, które wpływają na jakość kształcenia i dobrostan uczniów. W Polsce szczególnie dotkliwe jest niedofinansowanie, niskie płace nauczycieli czy przeciążenie programów nauczania. W Szwecji natomiast coraz częściej pojawiają się obawy, że zbyt duża swoboda szkół prowadzi do rozwarstwienia poziomu wiedzy i umiejętności w zależności od regionu czy pochodzenia uczniów. Zarówno w jednym, jak i drugim kraju toczy się nieustanna debata na temat reform, sposobów finansowania i metod nauczania.

Wzajemne porównanie systemów edukacji może pomóc w identyfikowaniu rozwiązań skutecznych i godnych adaptacji w innych państwach. Polska może czerpać z szwedzkiego modelu elastyczności i wsparcia socjalnego, natomiast Szwecja może inspirować się polską determinacją we wprowadzaniu reform podnoszących poziom nauczania w konkretnych dziedzinach. Ostatecznym celem obu krajów pozostaje bowiem stworzenie takiej edukacji, która wspiera wszechstronny rozwój uczniów, a zarazem odpowiada na zmieniające się wyzwania współczesnego świata.

To ci się też spodoba

Więcej