Jak budować hale stalowe – hangary?

3 min read

Wtedy, gdy samolot nie będzie używany przez dłuższy czas albo gdy wymagane jest przeprowadzenie prac konserwacyjnych i napraw, maszynę wstawia się do hangaru. Hangar to dosłownie mówiąc garaż dla samolotu. Funkcję garażu pełni najczęściej odpowiednio zaprojektowania hala stalowa. Jak wygląda budowa hangaru i co stanowi największe wyzwanie dla inżynierów?

Jakie hale stalowe buduje się najczęściej? Hale magazynowe, hale logistyczne oraz hale produkcyjne. Ponadto obiekty stalowe sprawdzają się również jako hale handlowo-usługowe, widowiskowo-sportowe czy chłodnie owoców i warzyw. Na tym jednak ich zastosowanie się nie kończy – służą także m.in. za hangary dla samolotów.

Jak projektuje się hangary o konstrukcji stalowej? Co może być problemem?

Rozmiar obiektu a zastosowane konstrukcje

Pierwszy problem to kubatura i rozmiar budynku. Hangary mają zazwyczaj bardzo duże rozmiary, żeby zmieściło się w nich kilka mniejszych maszyn albo jedna większa. Przy projektowaniu hal stalowych wyzwanie stanowi stworzenie takiej konstrukcji, która będzie pozwalała na uzyskanie znacznej szerokości bez konieczności zastosowania podpór pośrednich w części środkowej. W przypadku hangarów wykorzystuje się ustroje kratowe o rozpiętości do 70 m. Dzięki nim konstrukcja jest wytrzymała i w pełni bezpieczna.

Projektowanie i budowa ściany szczytowej

Druga kwestia to budowa ściany szczytowej, przez którą samolot wjeżdża do środka. To na niej muszą się znajdować drzwi otwierające się na całej rozpiętości, żeby maszyna bez problemu się zmieściła. W związku z tym nie można użyć typowych słupków podpierających konstrukcję, a jednocześnie trzeba uważać, aby nie doszło do wygięcia belki nadprożowej zarówno wskutek ciężaru drzwi, jak i obciążeń klimatycznych działających na ścianę szczytową. Jeśli belka się ugnie, dojdzie do zablokowania mechanizmu i hala nie otworzy się lub nie zamknie, dlatego ten element jest kluczowy.

hale stalowe
Passenger airplanes under maintenance. Checking mechanical systems for flight operations. Panorama of aircrafts in the hangar

Właściwa izolacja wnętrza hangaru

Ponadto hangary tak jak inne hale przemysłowe muszą mieć odpowiednią izolację cieplną. Żeby uzyskać wysoki komfort użytkowania i jednocześnie wpłynąć na optymalizację kosztów energii stosuje się różne materiały izolacyjne. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań można obniżyć koszty eksploatacji obiektu oraz chronić maszyny przed wpływem zmiennych warunków atmosferycznych.

Posadzka w hangarach

Na koniec dodajmy jeszcze, że obiekty przemysłowe takie jak hangary wymagają specjalnej posadzki, która będzie w stanie wytrzymać duże punktowe obciążenia. Samolot opiera się bowiem wyłącznie na kołach, więc cały ciężar skupiony jest na niewielkich fragmentach podłogi. Ponadto powinna być idealnie równa, żeby maszyna nie podskakiwała podczas wjazdu ani nie zsunęła się samoistnie oraz mieć właściwości antyelektrostatyczne, aby nie doszło do ewentualnych wyładowań elektrycznych.

Szukasz firmy, która zajmuje się budową hal stalowych? Sprawdź ofertę Commercecon: https://commercecon.pl. To generalny wykonawca hal działający na rynku od ponad 20 lat.

To ci się też spodoba

Więcej